Adnot Camille

Posted on September 28, 2019

photo

Title

Final-year PhD Candidate at Université Paris Cité / Teaching and Research Fellow at Université Paris-Est Créteil

Contact


ResearchBioMediasPublicationsArticles

Research themes

Thesis defended December 2, 2023:

  • “Chaos in William Blake’s major ‘Prophecies’ (The Four Zoas, Milton, and Jerusalem)”
    Supervised by: Jean-Marie Fournier

 

Research Themes:

  • William Blake
  • Visual Arts and Intermedial Studies
  • Poetry
  • Long nineteenth century and English Romanticism

Current Project

Camille Adnot is a final-year PhD candidate on Chaos in the work of William Blake. She studies the tensions between order and disorder in Blake’s illuminated epics, which leads her to address questions such as material production, reception, authority and intention, the poetics of incompleteness, but also entropy, the aesthetics of excess and blurring, multiverses, and anticosmism.

Her areas of research include the poetry and visual arts of the long nineteenth century, and image-text relations.

Co-host of the “Romanticism Across Borders” seminar, with Pauline Hortolland and Félix Duperrier.

https://larca.u-paris.fr/en/news/romanticism-across-borders-seminaire-jeunes-chercheurs-2022/

  • 2022-2023: Teaching and Research Fellow, Université Paris-Est Créteil.
  • 2021-2022: Teaching and Research Fellow, Université Paris Cité.
  • 2018-2021: PhD Contract, Université Paris Cité
  • 2018: Graduated from Ecole Normale Supérieure of Paris.
  • 2017-2018: French Lector at the University of Oxford (Keble College and Magdalen College, UK).
  • 2016: Obtained the Agrégation in English (competitive national examination for civil service in the French public education system) (ranked third).
  • 2016: Laureate of the Master’s Thesis in Romantic Studies Prize, awarded by the SERA (French Society for the Study of English Romanticism) for the thesis: “Form and Formlessness in William Blake’s Book of Urizen”.
  • 2014-2015: French Lector at the University of Nottingham, UK.
  • 2013-2015: Master’s in English at Université Paris Cité.
  • 2012: Admitted to Ecole Normale Supérieure de Paris.

      Publications:

      Book Chapters

      • « From Milton’s Paradise Lost to Blake’s Milton », in Milton Across Borders and Media, eds. Angelica Duran et Islam Issa, Oxford University Press. (to be published in 2023)
      • « “Where monsters wander in the foamy paths”: the Chaotic Waterscape of Blake’s The Four Zoas » in Water and Sea in Word and Image / L’Eau et la mer dans les textes et les images, Brill Publishers. (to be published in 2023).
      • « Désordres instinctifs de Tharmas : le corps désœuvré de The Four Zoas de William Blake », in Inconstances Romantiques, eds. Antonella Braida-Laplace, Sophie Laniel-Musitelli, Céline Sabiron, Presses Universitaires de Nancy, Nancy, 2019.
      • « Imag(e)iner la Création : Construire, déconstruire et reconstruire la Bible de l’Enfer blakienne », in Hobbes, Blair, Blake : hommage à François Piquet, sup. Denis Bonnecase, Paris, Michel Houdiard éditeur, 2018.

       

      Articles published in Journals with Review Panels

      • « Catherine Blake, peintre et modèle visionnaire », in Les Grandes Figures historiques dans les Lettres et les Arts, numéro 10 : « Vies romantiques, vies d’exception », March 2021.
      • « Linéaments d’un monde déchu : frontières séparatrices et lignes de rencontre dans Milton de William Blake », in Travaux en Cours, Journal of Ecole Doctorale 131, 2019.

       

      Other Publications

      • « Le Mariage du Ciel et de l’Enfer, Carte du Maraudeur blakienne ? Entre anonymat et pseudonymat », 2018, in Le Pardaillan n°4, ‘Signatures’, Editions du CIMZ.

       

      Translation

      • Belin, collection « Not so Classic »
        2021 : Translation (explicative notes, about fifteen per page) for the following novels:

        • 1984, George Orwell
        • Fahrenheit 451, Ray Bradbury
        • Murder on the Orient Express, Agatha Christie.

       

      Papers

       

      Conferences and Congresses

      • « ‘Human Lineaments:’ Blake against the Anthropocene » in the panel “Romantic Poetry, Entropy and the Anthropocene”, NASSR/BARS Joint Conference 2022 “New Romanticisms”, 2-5 August 2022, Edge Hill University, UK.
      • « Flawed and Faulty: Blake’s Magnum Opus », 61st SAES Congress (French Society of English and Anglophone Studies), « Fault Lines », SERA Workshop (French Society for the Study of English Romanticism), « Romantic Fault Lines », 2-4 June 2022, Université de Clermont-Ferrand.
      • « “Blake le Voyant:” The Lasting Impact of the French Surrealists’ Reading of Blake », International Congress “Global Blake: Afterlives in Art, Literature and Music”, Lincoln University, UK, January 2022.
      • « “Where monsters wander in the foamy paths”: the Chaotic Waterscape of Blake’s The Four Zoas », International Congress IAWIS/AIERTI, Water and Sea in Word and Image, Luxembourg University, Luxembourg, 12-16 July 2021.
      • « From Milton’s Paradise Lost to Blake’s Milton », in the panel « Visualizing Paradise Lost: Milton in Emerging Media », annual Congress of the Renaissance Society of America, « RSA Virtual 2021 », 13-22 April 2021.
      • « In the beginning… there was a Mess. », Technē Conference “Making From The Mess”, 18 November 2019, St. Luke’s Community Centre, London, UK.
      • « The Imagined Topography of William Blake’s The Four Zoas: Mapping Dreamscapes and Outlining Visions », BARS International Conference, ‘Fact and Fantasy’, 25-28 July 2019, Nottingham University, UK.
      • « Catherine Blake, peintre et modèle visionnaire », 59th SAES Congress(French Society of English and Anglophone Studies), « Exception », SERA (French Society for the Study of English Romanticism) / Biography Society Workshop: « Vies romantiques, vies d’exception », 6-8 June 2019, Aix-Marseille Université.
      • « Imag(e)iner la Création : Construire, déconstruire et reconstruire la Bible de l’Enfer blakienne », 57ème SAES Congress (French Society of English and Anglophone Studies), SERA Workshop (French Society for the Study of English Romanticism), 1-3 June 2017, Université de Reims.

       

      Papers presented at Seminars and One-Day Conferences

      • « ‘Unacknowledged legislators of the world’ : la justice poétique chez Blake et Shelley», Seminar at the Ecole Normale Supérieure « La Justice poétique – Concepts, figures, pratiques », 8 April 2021, Ecole Normale Supérieure de Paris.
      • « Consulter un manuscrit à la British Library : The Four Zoas de William Blake», Virtual Research Day for Larca PhD Students, 16 March 2021, Université Paris Cité.
      • « La Perversion en performance : Débauche du corps féminin dans la poésie et le cinéma expérimental », Seminar of the PhD Students of Ecole Doctorale 131, 14 October 2019, Université Paris Cité.
      • « Dismembered and Mended: Performing the Female Body in Poetry and Film », Thematic Days of the English Department, « BODY / Le Corps », 27-28 March 2019, Université Paris Cité.
      • « Linéaments d’un monde déchu : frontières séparatrices et lignes de rencontre dans Milton de William Blake », Seminar of the PhD Students of Ecole Doctorale 131, 18 February 2019, Université Paris Cité.