Interfaces

Interfaces is a bilingual illustrated journal focusing on the dividing line – the “interface” – between language and the image, two means of expression different and yet inseparable. This interface was displaced when the cinema made the image move, then speak, thus making time its medium and creating a new type of discourse. Meanwhile the old interface between language and the static image still remains and its power is enhanced by modern technology. The journal’s plural title signals a special interest in:

  • Literature (book illustration, stage decoration, literary fiction, poetry)
  • Linguistics (mental representations, enunciation, metaphorisation, didactics)
  • The visual arts, the media and civilization studies (the relationship between literature and the visual arts, literature and the media, art citicism)
  • Epistemology (image and cognition, the scientific imagination)

Journal website: http://til.u-bourgogne.fr/publications/interfaces.html

Sommaires détaillés de l’intégralité des volume

Volume 42 – 2019 – Creative paths / Les sentiers de la création

Maurice Geracht et Brittain Smith Introduction [Texte intégral]

Volume 41 – 2019 – Images/Memories

The editorial team, Foreword [Texte intégral]
Christel Scheftsik Naujoks, Les vitraux pour Jérusalem de Chagall : expositions et réception [Texte intégral]
Notes on contributors [Texte intégral]
 

Volume 40 – 2019 – Gestures and transmission/Geste et transmission

Sophie Aymes et Marie-Odile Bernez, Introduction [Texte intégral]
Maurice Géracht, Reading Gestures in Valentin de Boulogne’s Paintings [Texte intégral]
Judith Haziot Schreiber, La trace du geste en peinture à la lumière des sciences cognitives [Texte intégral]Reviews
Interview
Maurice Géracht
Notes on Contributors [Texte intégral]
 

Volume 39 – Gestures and their Traces/Le Geste et sa trace

Sophie Aymes et Marie-Odile Bernez, Introduction [Texte intégral]
Michel Guérin, Le geste risque-tout : écrire [Texte intégral]
Anne Béchard-Léauté et Laurence Tuot, Stanley William Hayter : Les nouveaux gestes de la gravure [Texte intégral]
Cyril Lacheze et Marion Weckerle, Les gestes de la musique ancienne dans les textes et l’iconographie [Texte intégral]
David Devanny et Andrew Fentham, Translating gesture from sculpture to text [Texte intégral]
Notes on contributors [Texte intégral]
 

Volume 38 – 2017 – Crossing Borders : Appropriations and Collaborations/Traversée des frontières – appropriations et collaborations

Maurice Géracht, Editors’ Foreword [Texte intégral]
Véronique Plesch, On Appropriations [Texte intégral]
Marie Thérèse Abdelmessih, “Strategies of Engagement in Using Life: A Multimodal Novel” [Texte intégral]
Catherine Marcangeli, Adrian Henri – Total Artist [Texte intégral]
Michael Phillips, Blake & Shakespeare [Texte intégral]
Notes on Contributors [Texte intégral]
 

Volume 37 – 2016 – Appropriation and Reappropriation of Narratives/Appropriation et réappropriation des récits

Carole Cambray, Catherine Marcangeli et Stéphanie Prévost, Editor’s foreword [Texte intégral]
David Lemaire, Alain Huck. Drawing History [Texte intégral]
Notes on contributors [Texte intégral]

Volume 36 – 2015 – Synesthésie / Synaesthesia

Introduction to volume 36 [Texte intégral]

I. Articles on synaesthesia

Brigitte Friant-Kessler, Synaesthetics and Laurence Sterne’s Fiction [Texte intégral]
Laure-Hélène Anthony-Gerroldt, Tressage de sensation et hypersensibilité dans la poésie keatsienne [Texte intégral]
Étude des sens dans la poésie de Rûmi

II. Miscellanea

Antoine Hatzenberger Retour à l’Élysée : le jardin anglais revisité [Texte intégral]
Notes on contributors [Texte intégral]

Interfaces Volume 35 – 2014 – Re-Readings and Re-Viewings of Sacred / Archetypal in Literature and the Arts

Maurice A. GERACHT Introduction: “FRAME TALE” and Re-Reading and Re-Viewing Archetypal texts
Elizabeth E. BARKER: “Human Forms Divine”: William Blake’s The Raising of Jairus’s Daughter
Michael PHILLIPS: Parody and Play in Blake’s Composite Art
James M. KEE: Apparitions of the Unapparent: Rembrandt and Luke’s Emmaus Story
Liliane LOUVEL: The Resurrections of Stanley Spencer: Glimpses of the Divine
Shawn Lisa MAURER: From Egypt to Eden: Archetypal Narratives and Idealized Virtue in Henry Fielding’s Joseph Andrews
Massimo LEONE: The Veil of Tamar
Christelle SEREE-CHAUSSINAND: Les métamorphoses d’Actéon
Sarah STANBURY: Nostalgia and the Repair of Place: A Nativity Scene in St. Peter’s Square
Ilona WORONOW: Une promenade dans le jardin post-tridentin : le pari du sensible Une lacune historiographique manifeste
Paul MARIANIA Final Seriousness: Wallace Stevens’ “St. Armorer’s Seen From the Outside.”

Interfaces Volume 34 – 2013 – Expanding Adaptations

Shannon WELLS-LASSAGNIE and Ariana HUDLET: Introduction
Audrey GARCIA: La question de l’adaptation dans l’œuvre de Jean Cocteau : le cas limite d’Orphée
Isabelle LE CORFF and Cécile VENDARMINI: Carmen, d’adaptation en adaptation, variations autour des figures de la femme fatale et de la femme libre
Nicole CLOAREC: Thorold Dickinson’s flamboyant bid in The Queen of Spades (1949)
Amy SARGEANT: 4 X 12 Chairs
Gilles MENEGALDO: Rear Window (Cornell Woolrich, ALfred Hitchcock) : du texte à l’écran
Mathieu LACOUE LABARTHE: Western et adaptation, ou comment renforcer les stéréotypes
Dennis TREADY: From The House of Usher to The Louse of Usher: Expansion Techniques in Film Adaptions of the Works of Edgar Allan Poe in the 1960s and Today
Joyce GOGGIN: Like Pocahontas on Drugs: Avatar and Adaption
Hélène LAURICHESSE: Adaptation de best-sellers et stratégie de marque : Les sagas Twilight et Millénium
Anna FLÜGGE: Ryan Bingham and Capitalism in Jason Reitman’s Up in the Air
Monica MICHLIN: Expanding Adaptation: Intertextuality and Remediation in Stephen Daldry’s The Hours
David ROCHE: Les Final Girls re-visitées : Massacre à la tronçonneusede Tobe Hooper (1974) et de Marcus Nispel (2003), Halloween de John Carpenter (1978) et de Rob Zombie (2007)
Robert STAM: Adaptation and the French New Wave: A Study in Ambivalence
Maurice A. GÉRACHT: Not in Kansas Anymore: John Buckingham’s “Farewell My Pretty.”

Volume 33 – 2012 – Definitions of Color / De La Couleur

Philip BALL:   The Invention of Colour
Vincent BERGER:  Yellows, Colors: How many dimensions?
Severine LETALLEUR-Sommer: Meaning construction and colour schemes. An enactive paradigm
Line ARGOUD: Blue, black, blond, blush et les autres: quand le segment initial anglais BL- diffuse sa palette de couleurs
Virginia C. RAGUIN: Transcending Colors and Stained Glass in the Middle Ages and the Present
Armelle SABATIER: White or/and red?: Defining and re-defining the colour of corruption in John Webster’s The White Devil
Vanessa ALAYRAC-Fielding: Japanning, gilding and dyeing: chinoiserie and colour in 18th-century England
Fabien DESSET: Shelley’s uneasiness about colour in his poetry and ekphrasis
Muriel ADRIEN: L’oeuvre de Turner en regard avec le Traite des couleurs de Goethe
Charlotte RIBEYROL: ‘Strange dyes’ (walter pater): the colour that dare not to speak its name
Lilliane LOUVEL: Ecrire la couleur: un defi poetique. Histoires de bleu et de vert
Jean-Loup KORZILIUS: Gourmandise ou force? Remarques sur la sensualite et la sensorialite dans les propos sui la couteur chez les peintres d’vant-garde
Kamila BENAYADA: Colour as text in the paintings of Stuart Davis
Federico PIEROTTI: Noir et blanc vs couleur. L’ordre visible du cinema
Maurice A. GERACHT: The Allure of Color: Allison Sidder’s Color Theory # 1

Volume 32 – 2011 – Texte et Image : La Théorie au 21ème Siècle / Word and Image : Theory in the 21st Century

Michel Baridon (1926 -2009)
Sophie AYMES-STOKES, Marie-Odile BERNEZ, Christelle SERÉE-CHAUSSINAND: Presentation: The 2010 Word & Image Conference in Dijon, Texte et Image : La Theorie au 21 ème Siecle, Word and Image: Theory in the 21st Century
John Dixon HUNT: Ekphrasis. Déjà Vu all over again
Benoît TANE: Pour une approche des figures. Entrer dans le roman illustré au XVIIIe siècle
Laurent CHÂTEL: The Resistance of Words and the Challenge of Images: Visual Writing in Late Eighteenth-Century Britain
Liliane LOUVEL: Pour une critique intermédiale
Séverine LETALLEUR-Sommer: Théories linguistiques/théories esthétiques : la quête du sens et du sujet
Laurent MELLET: From defining to categorising: a history of film adaptation theory
Grzegorz MAZIARCZYK: Toward Multimodal Narratology
Laurence PETIT: Vers une nouvelle iconographie de la culture postmoderne
Anael LEJEUNE: Robert Smithson: Ceci n’est pas un site
Isabel DAVY: Art et langage : contre la sémiotique, une sémantique, de l’art Retour sur la relation d’interprétance pour une pensée de l’art prenant en compte la pensée du langage en dehors d’une subordination à la linguistique
Nella ARAMBASIN Les Subaltern Studies sont-elles pertinentes pour relire l’histoire de l’art occidental?
Simone GROSSMAN: La fiction sur l’art abstrait, entre Ut Pictura et Ut Pictura Theoria
Olessia KOUDRIAVTSEVA-Velmans: Vers l’écriture des illettrés contemporains

Volume 31 – 2011 – Images of Fear/Images de la peur

Sophie CHIARI Introduction 
Laurence ROUSSILLON-CONSTANTY Des dragons de Ruskin aux dinosaures de Darwin: images de la peur au XIXéme siécle (PDF), Images 
Francoise BAILLET Visions et divisions, ou l’image au service de l’ordre social victorien  
Nicole TERRIEN From Goya to the writing of madness: Then Again by Jenny DIski  (PDF)
Sophie VALLAS Les portraits d’enfants morts dans <<The Book of Memory>> de Paul Auster (The Invention of Solitude) ou la tentation du nécrologue  Image
Mark ROBSON Fear of falling: De Lillo’s    
Christophe CHAMBOST Aux frontiéres du réel: la peur dans la cinéma fantastique américain des années 1970 PDF   Images
Jocelyn DUPONT Qui a peur du grand méchant fou ? Psychopathologie et cinéma  Image

Interfaces Volume 30 – 2010 – Blake Intempestif

Jean-Marie FOURNIER Presentation  Martin MYRONE Blake’s Unruly Art History: The Case of the 1809  Exhibition
Michael PHILLIPS ‘printing in the infernal method’
Andrew LINCOLN Blake’s Innocence Reconsidered
Pierre-Yves COURDERT Enclosure and Expansion: Blake, Science, and the Body
Laurent Châtel W.B. & W.B : ‘A Long Story’ – Sublime Congruences between Gray, Beckford and Blake
Christian La CASSAGNERE   The Sublimity of the Tyger
B. Eugene MCCARTHY Reading Blake: A case for Memorization
Steve SHEPHERD Songs of Innocence and of Experience: Blake into Rock
Michael PHILLIPS A Note on the facsimile of William Blake’s Songs  of Innocence and of Experience

Volume 29 – 2010 – Artists’ Words & Writers’ Images / Les Mots de l’Artiste, Les Images de l’Écrivain

Maurice GÉRACHT  Presentation: ‘It’s the very string in the carpet’.  
Rosa SAVERINO  Performances of Self: Becoming the family album in Rafael Goldchain’s I Am My Family. Images
Alessandro NIGRO  Surrealist (Self) Portraits: André Breton’s “Le verre d’eau dans la tempête” and “La nourrice des étoiles.”
Clio Elizabeth MEURER   René Magritte : Les Proses de Distances (1928).  
Julia FRIEDMAN  Alexei Remizov’s Creative Act.  Images
Charlotte GOULD  Tracey Emin: A Leaf Out of her Own Book.  
Fiona McMAHON  Aesthetic Primitivisms: Marsden Hartley and “The Return of the Native.” Images
Sophie AYMES  “Across the lens of the eye” Interaction between word and image in Mervyn Peake’s work. Images
Armelle SABATIER  “The Paragone Debate in George Chapman’s The Conspiracy and Tragedy of Charles Duke of Byron, 1608.”  
Nausicaa DEWEZ   La lecture de l’Énéide, par Ingres de la représentation picturale de la lecture à haute voix.  
Véronique LIARD  Le texte et l’image chez Friedrich Dürrenmatt : l’exprimable et l’indicible du mythe. Images
Maxime LEROY  “With Illustrations by the Author”: the novels of Samuel Lover.  
Richard M. BERRONG   Mâtho and Masculinity: Illustrating Gender Ambiguity in Relationship to One’s Time  Images
Mary O’NEILL-DEBRABANT   “No pen or pencil can describe …”: the challenge of representation in Thackeray’s Irish Sketchbook.  
Cecilia Hornedo MARIN  Du « peuple » aux « masses » : l’esthétisation de la politique chez les peintres muralistes mexicains. Images
Christelle SEREE-CHAUSSINAND  “Bring out artists; take music, or the calm light of Dutch interior art …”: Derek Mahon’s pictorial poems. Images
Sylvie CRINQUAND  “If Mine Had Been the Painter’s Hand”: when Wordsworth and Keats Re/un-write Painting. Images
David A. POWELL  Word and Image in Balzac’s Le Chef-d’oeuvre inconnu.  

Volume 28 – 2008 – Representing Intimacy / La Représentation de l’intimité

Ariane Fennetaux   Introduction 
Beatrice Laurent   The Bower’s Secret: Intimacy in the Art of Dante Gabriel Rossetti  Images
Susan Elizabeth Sweeney Envisioning Sleeping Beauties in Doré, Wharton and Nabokov  Images
Claudine Le Pallec-Marand  Du Sexuel. Esthétique de l’intimité dans le cinema contemporain, À ma soeur, Intimité, et Ken Park Images
Annette Kern-Stähler Models of Intimacy in Late Medieval England  Images
Virginia Raguin  Intimacy through Visual Touch: The World before Gothic Art Images
Michael McKeon Literary and Graphic Images of Intimacy in Seventeenth and Eighteenth-Century England  Images
Federica Mazzara Rossetti’s Letters: Intimate Desires and ‘Sister Arts’   Images
Michel Baridon The Emergence of the Landscape and the Expression of Intimacy  Images
Andrew Eastman Reading as Intimacy: Susan Howe’s The Midnight  Images
Kimberly Mair and Allen Ball The Cannibal Dances Alone — Intimacy as Misrecognition  
Maurice Géracht Variation sur le cadre / Recadrer l’intimité, Variation sur le cadre de Fanny Pochon  Images

Volume 27 – 2008 – OSSIAN: then & now

Duncan Macmillan   Introduction   (PDF) Images
Howard Gaskill “The Homer of the North”   (PDF)
David Hewitt Ossian, Scott and Byron  
Angus Peter Campbell  Gaelic-Gallic connections, interspersed with readings from my own poetry  
Murdo Macdonald  Art and the Scottish Highlands: An Ossianic Perspective    (PDF)  Images
Tom Normand  Memory, Myth and Melancholy: Calum Colvin’s Ossian project and the tropes of Scottish photography  (PDF)  Images
Calum Colvin (Re-) Making Ossian  (PDF)  Images

Volume 26 – 2007 – Maladie : Représentations dans la littérature et dans les Arts Visuels /

Representation of Illness in Literature and the Arts

Maurice A. GÉRACHT Representing the Unpresentable
Elaine SCARRY Among School Children: The Use of Body Damage to Express Physical Pain Images
Harold SCHWEIZER Rodin’s Bare Arm, Valentine’s Face: Ethical Dimenstions in Ferdinand Hodler’s Paintings of Valentine Godé-Darel  
Sigrun MEINIG Out of Line: Illness & Aesthetics in Alan Hollinghurst’s The Line of Beauty and Henry James’s The Wings of the Dove    
Melissa R. KATZ Preventative Medicine: Josse Lieferinxe’s Retable Altar of St. Sebastian as a Defense against Plague in 15th-century Provence  
Jane GRIFFITHS Voicing the commonplace: emblem, interpretation and civil society in William Bullein’s Dialogue Against the Fever Pestilence  
Paul BEAVITT Melanau Sickness Images, Spirits Given Physical Form  Images
Sophie VASSET Destroying to Cure: Representation of Treatment in 18th Century Medical Treatises  Images
William E. STEMPSEY Spontaneous Human Combustion and Other Imaginary Maladies   
Lars ELLESTRÖM Sociosomatic Illness and Grotesque Bodies in Late 19th-Century Narrative Fiction  
Zoe TRODD  The Body in the Garden: Death, Inevitability and the Trace in Literary and Photographic Representations of the American Civil War  Images
Sara R. DANGER Wounded by Culture: Reading May Alcott’s Illustrations forLittle Women in Context  Images
David ROCHE  Disease and Anti-Naturalism in Raymond Carver’s “Fat” and “Small, Good Thing” and David Lynch’s Blue Velvet  Images
Dirk VISSER Plagued for Their Offence: AIDS & Theatrical Representation  
Ellen KIRSCHNER  Woman Reconstructed: A Breast Cancer Journey   Images

Volume 25 – 2007 – Envisioning Shakespeare / Envisager Shakespeare

Helen WHALL Foreword: Envisioning Shakespeare / Shakespeare Envisioned / Interfaces   
Stuart SILLARS  Image, Genre, Interpretation: the Visual Identities of The Comedy of Errors   Images
David Houston WOOD  “Like a fountain Stirr’d”: Caravaggio, Shakespeare, and the Myth of Narcissus  Images
Armelle SABATIER  Le théâtre de la fixité: de la representation de la sculpture dans le théâtre shakespearien 
Sarah HATCHUEL “And let us […] on your imaginary forces work”: Shakespeare, du théâtre au cinéma: de l’imagination diégétique à la diégèse imaginaire  
Attila KISS  From Image into Word: The Semiography of Titus Anddronicus 
Alycia SMITH-HOWARD  Envisioning the Self in Shakespeare: Staging Princess Hamlet  
Heidi Aronson KOLK  America’s Stratford-on-Avon: The Rituals and Relics of Nineteenth-Century Literary Pilgrimage  Images

Volume 24 – 2006 – Text and Architecture / Texte et Architecture

Carole CAMBRAY   Foreword
William GASS   The Architecture of the Sentence  Images   
Ralph DEKONINCK  At the Threshold of the Book-as-Monument: the Architectural Imagery of the Frontispiece in the Sixteenth and Seventeenth Century  Images
Agnès  GUIDERDONI-BRUSLÉ Rébus de pierre et calligrammes dans Le Songe de Poliphile (1546): les architectures parlantes de la langue parfaite  Images   
Virginia  CHIEFFO RAGUIN  Architecture as Frame for Narrative in Stained Glass   Images
Laurence BELINGARD Religious Drama, Theatrical Architecture, and the Battle for Power in Late Medieval England Images   
Muriel CUNIN “Look then to be Well Edified”: Mental, Textual, and Architectural (Re)construction in the Renaissance  Images   
Robert MANKIN Fictional Knowledge: Libraries in Gibbon’s Decline and Fall 
Victoria COULSON Madwomen in the Attics? Architecture of the Self in Victorian Gothic Representation  Images   
David SAMSON  Philip Johnson, Architecture, and the Rebellion of the Text: 1930-1934
Nathaniel COLEMAN  Words of Desire: Envisaging Architecture  Images
Patricio DEL REAL  Architecture’s Poetic Service: Amereida and Building a Space for Poetry  Images
Serge PAUL Robert Smithson and Apocalyptic Architecture  Images
Deborah  ASCHER BARNSTONE   The Dynamic Relationship between Text and Architecture: Günter Behnisch’s Bonn Bundeshaus  Images
Donna COHEN  The Roofed Letters: Sukkah, Text as Architecture   Images

Volume 23 – 2005 – Imagining Ireland’s Dead / La Mort en Irlande Le Corps Imaginé

Wesley HUTCHINSON Foreword
Catherine MAIGNANT Le mort comme ferment de vie en Irlande à l’ère post-moderne
Philippe CAUVET Le Fianna Fáil : commémoration des morts et mort de la mémoire Agnès MAILLOT IRA Disappeared: from Coercion to Atonement
Maurice GOLDRING L’IRA et la question des victimes
Mathew D. STAUNTON Cycling between the Graves: the Pilgrimage of a Sinn Féiner in Rambles in Éirinn by William Bulfin
Anne DOLAN The Elephant on Leinster Lawn Kathleen O’BRIEN Language of Images Commemorative Monuments of the Irish Famine in Quebec and Ireland, 1848-1998
Claude FIEROBE Dracula de Bram Stoker : Corps perdu, texte perdu ?
Alexandra POULAIN « Bodies Flying Everywhere » : A Skull in Connemara ou l’exhumation impossible
Hélène LECOSSOIS Le théâtre de Samuel Beckett ou la représentation d’un corps voilé
Anne GOARZIN Corps mort, corps du délit dans la poésie Irlandaise contemporaine
Carle BONAFOUS-MURAT Cartographies de la mort : La Divine Comédie comme texte de mémoire dans la poésie Irlandaise contemporaine
Wesley HUTCHINSON Dead Bodies: the Exhibition

Volume 20 – Section I – 2001-2002 The Representation of Time in Literature and the Arts / La Représentation du Temps dans la Littérature et Les Arts

MAURICE A. GERACHT, Presentation : Gulliver’s Watch 
MICHEL BARIDON, Can Gardens Make Time Visible? 
B. EUGENE MCCARTHY, African American Writers on Nature and Landscape
BERNARD CHEVIGNARD, Saint-John de Crèvecœur’s « Silent Voices, » or the Rustle and Rumble of Ruins
SERGE PAUL, Reshaping Time: Robert Smithson’s Earth Art as a Denial of . History 
PIERRE-FRANÇOIS GORSE, The Temporalisation of Space in Romantic Art: Creative ……… Energy and Myth Creation in the Paintings of J.M.W. Turner and Contemporary Literature
AGNÈS GUIDERDONI BRUSLÉ, L’emblématique sacrée à l’épreuve du temps
RALPH DEKONINCK, « Quand l’oeil écoute » : l’image-temps jésuite
MARIE-CLAIRE BARNET, Traverser le Temps et Tourner les Mots de Jacques Derrida et Safaa Fathy
JANETTE MARTIN, Memory’s Disruption of Colonized Time in Chris Marker’s Film La Jetée
ESTRELLA CIBREIRO, Recapturing a Lost Time: The Artist’s Depiction of Postwar Spain
JAMES J. MIRACKY, A Simultaneous Flow: Diachronic, Psychological and Synchronic Time in the Novel and Film Versions of Woolf’s Mrs Dalloway
PHILLIPE HUNEMAN, Art du temps et temps morts : construction cinématographique entre Antonioni et Kiarostami
MARGOT ANNE KELLEY, Trigger Points and Snapshots: Vision and History in Richard .. Powers’ Three Farmers on their Way to a Dance

Volume 20 -19 Section II – 2001-2002 – The Representation of Time in Literature and the Arts / La Représentation du Temps dans la Littérature et Les Arts

TAMAR YACOBI, Ekphrasis in the Service of Time: The Case of Dan Pagis 
CAROLE CAMBRAY, The Impossible Paradox: the Representation of Time in Oscar Wilde’s The Picture of Dorian Gray and Two of its Illustrated Versions 
MAURICE A. GERACHT, Representing Time and the Narrative Structure of Virginia Woolf’s To The Lighthouse 
PRISCILLA MARTIN, Time and The Bell
SUSAN RODGERS, Reading an Ideology of Time Anthropologically: An Example from Colonial Indonesian Literature
ELIZABETH TUTTLE, “Boxed” Time in Seventeenth-Century English Prints: Early “Comic strips” and Political Crisis
CATHERINE DELESSE, Visual and Verbal Representations of Time in Comic Strips and Graphic Novels 
ELISA CAMPOREALE, Telling Time in Florence Cathedral: the Frescoed Clock by Paolo Uccello and Coeval Tuscan Public Clocks
VIRGINIA RAGUIN, Imaging Time

INTERFACES Volume 18 (2000) – Self-Portraits / Images de soi

Frédéric OGEE: présentation
Julie BOCH: les troublants miroirs: Diderot face à ses portraits
James M. KEE: Addressing the ‘Cold Pastoral’: Word, Image and the Drama of Romantic Selfhood in Keats’s ‘Ode on a Grecian Urn’
Stéphanie DROUET: L’Identité en question: jeux de rôles, jeux de regards dans Daniel Deronda de George Eliot
James MIRACKY: Filming a Fantasy: Cinematic Renditions of E.M. Forster’s Queered Realism
Martin SCHWAB: Word Painting on Samuel Beckett’s L’image
Jean-Paul ROCCHI: Enjeux et stratégies de la représentation d’une masculinité noire et gay chez James Baldwin
Marc FREEMAN: Worded Images, Imaged Words: Helen Keller and the Poetics of Self-Representation
Susan-Elizabeth SWEENEY: Female Strategies of Self-Representation in Variants, Versions and Revisions of ‘Bluebeard’
Pierre-François GORSE: La Crise du paysage romantique: peindre le rien ou l’art lui-même ?
Serge-Dominique MENAGER: Duras: écrire? ne pas écrire? Filmer?
Christian COMANZO: l’art du roman selon Michel Morht
Christian SALOMON, Nicolas CHEYNEL et Pierre TROUILLOUD: discours et image du corps, la leçon d’Ambroise Paré

 

INTERFACES Volume 17 (2000) – Self-Portraits / Images de soi

Présentation: Frédéric OGEE
Maurice A. GERACHT: Robert Beauchamp (1923-1995): Self-Portraits
Martial GUEDRON: Ogni dipintore dipingi se: la peinture comme projection de soi
Laurent BARIDON: L’Impossible autoportrait de David d’Angers: la représentation de soi à l’épreuve de la phrénologie
Catherine BERNARD: Défigurer l’être/défigurer la peinture: les autoportraits de Francis Bacon
Elza ADAMOWICZ: Claude Cahun surréaliste: photoportraits, automontage
John Dixon HUNT: ‘As is the Gardner, so is the Garden’: the Representation of Self in Landscape Architecture
Francis BORDAT: Mots et images de soi: Chaplin et son Dictateur
François BRUNET: Anonymat, réflexivité et signature chez les photographes de l’Ouest américain au XIXe siècle
Marie-Claire BARNET: ‘Les Albums de la famille Cixous’
Floriane REVIRON: ‘Friendships Gallery’: Virginia Woolf’s Gallery of Self-Portraits
Antoine HATZENBERGER et Jean-Louis VINCENDEAU: Essere Albero: Giuseppe Penone aux Tuileries
Françoise BESSON: L’inscription du voyage dans la montagne représentée: le langage caché d’un itinéraire individuel dans des images textes

INTERFACES Volume 16 (1999)

Présentation : Michel BARIDON 
Anne DUNAN : ” Images along the way ” : emblèmes et représentations du divin dans le Pilgrim’s Progress de John Bunyan 
Gilles DUVAL : The Nondescript as Typical : the Diceys and Other Ordinary Printsellers of the 18th Century 
Elisabeth BOURGUINAT : Textes et images dans les expositions littéraires. L’exemple des expositions La Bruyère (1996) et Mercier (1999) 
Pierre-François GORSE : Samuel Rogers, Thomas Stothard et Joseph Mallord William Turner : rapport image-texte et réécriture de la mémoire dans ” The Pleasures of Memory ” (1834) 
Anne GARRAIT-BOURRIER : Tissage du texte par l’hypnose ou la fascination de l’image chez Hawthorne 
Jan BORM : Images de voyageurs dans l’écriture de voyage britannique 
Emile-Jean DUMAY : Sean O’ Casey et René Magritte : une rencontre surréaliste 
Christian COMANZO : Publicité et rhétorique. Le cancer du sein 
Michel BARIDON : Le livre et le petit écran : une visite à Olivier Barrot

INTERFACES Volume 15 (1999)

Présentation : Marie-Françoise CACHIN 
Annie RENONCIAT : Stead et Larousse : un exemple de coopération dans l’édition pour la jeunesse 
Rachel MALIK : The Difficult Place of Endnotes in Classics Publishing 
Juliet GARDINER : ‘An Immense Continent’: the New Territories of Illustrated Books 
Ségolène LE MEN et Isabelle SAINT MARTIN : Les Bibles hiéroglyphiques entre le rébus et l’emblème : un cas de pédagogie par l’image dans la culture anglophone 
Frédéric OGEE : Récits/séries : du livre à l’image dans l’oeuvre de William Hogarth 
Michel BARIDON : L’image dans les écrits sur les jardins (1700-1900) 
Marie-Françoise CACHIN : Un étrange destin éditorial : The Water-Babies de Charles Kingsley <
Ellen LEVY : ‘The Author’s Own Candles’: Notes on the Illustrations to Thackeray’s Vanity Fair 
Laurel BRAKE : The Politics of Illustration: Ruskin, Pater and the Victorian Art Press 
Sara THORNTON : Conceptions Immaculate and Otherwise: Celebration or Suppression of the Processes of Book Production in the Victorian Novel 
Michel MOREL : Texte-Image, Image-Texte : la ” circum-ambu-lation ” du sens dans Poor Things d’Alasdair Gray 
David FINKELSTEIN : Scottish Cultural Identity in 19th Century Publishing Memoirs 
Paul VOLSIK : ‘I, in my intricate image, stride on two levels… Laying my ghost metal’ Dylan Thomas & the painter Ceri Richards
Bibliographie : Marie-Françoise CACHIN

INTERFACES Volume 14 (1998) – L’AVANT-GARDE

Présentation : Michel Baridon
L’image et le nom des choses
Marina Wallace and Martin Kemp: What’s it called and what’s it for? Towards an Etymology of Objects 
Kathryn Chase Merrett : Moving with the Avant-Garde: the Canadian Encyclopedia from Print to CD Rom
Peinture
Elizabeth Tuttle : An Avant-Garde without a Future? Satirical Images in the English Revolution of the 1640s 
Valerie Mainz : Watteau as an Avant-Garde Painter : The Enaction of the Fête Galante 
Elisabeth Lavezzi : Comment sauver la peinture ? La critique d’art en peinture et ses modèles dans les Réflexions de La Font de Saint-Yenne (1747) 81 
Catherine Delyfer : La « nouvelle » critique d’art de The Studio Magazine (1893-1900) 
Jean-Michel Rabaté : Etant donnés : 1° l’art, 2° le crime. Duchamp criminel de l’avant-garde 
Francine Tolron : La peinture paysagiste néo-zélandaise jusqu’aux années 1870 : des hommes pionniers, des artistes conventionnels
Architecture
Laurent Baridon : Le Modulor de Le Corbusier. Les ambiguïtés de l’avant-garde 
Adrienne Reitz : Nationalisme, impérialisme, avant-gardisme : la revue Montjoie! (1913-1914)
Médias
Catherine Delesse : L’interaction image/langage dans la BD 
Danièle Méaux : This « Madroad driving Men Ahead… » 
Brigitte Humbert : De la lettre à l’écran : Laclos scénariste d’avant-garde 
Paula Gilligan : Banned Text/Censored Images; The Avant-Garde as Resistance in Jeff Musso’s Le Puritain 
Beena Anand : An Interview with Mahesh Bhatt August 1997 On Sets
Cinéma
Nadia Fuchs : Woody Allen’s Spectacles: a World through Dark Frames 
Dorothée Bonnigal : Sexism and the Avant-garde: Seduction and Hysteria in Federico Fellini’s City of Women 

INTERFACES Volume 13 (1998) – L’AVANT-GARDE

Présentation : Michel Baridon
Littérature
François Laroque : Avant-garde et avant-scène : les étranges perspectives d’Hans Holbein et William Shakespeare 
Patrice Bougon : La photographie : de l’histoire à la fiction 
Stephanie A. Moore : Notre-Dame d’Eiffel: Architecture and Language in Cocteau’s Les mariés de la Tour Eiffel 
Clare Parsons : Mina Loy and the Visual Desire of Flânerie 
Martine Reid : Aragon en mouvement (Anicet ou Le panorama, roman) 
Eric Robertson : Paris, Zagreb : influences et intertextualité dans les avant-gardes picturales et poétiques de « Zone » à Zenit 
Penelope Sacks Galey : L’échiquier de l’imaginaire dans The Waste Land de T.S Eliot 
Maurice A. Géracht : Cubism and Points of View in Virginia Woolf’s To the Lighthouse 
Eric Tabuteau : Avant-Garde Images of Multiculturalism: Wilson Harris’s The Guyana Quartet 
Dawn Dietrich : « A tree is best measured when it is down »: Chaos Theory and Robert Wilson’s The Civil Wars 
Robert James Merrett : « Englishness » in the Eighteenth-Century French Regional Press: Advertising Rhetoric and the Economic Avant-Garde
Musique
Annick Fiaschi : Créer dans le goût italien : image force de l’avant-garde musicale en France dans la deuxième moitié du XVIIème siècle 
Robert Robertson : Failure, Intertransparency and the Leaping Elements: a Music/Film Collaboration seen from the Inside 
Alain Fourchotte : L’évidence de la formalisation dans Lulu d’Alban Berg

INTERFACES Volumes 11/12 (1997) – Numéro double Ecriture et Paysage

Jardins et paysages
Augustin Berque : Paysage et Immanence 
Alain Roger : Nature et culture . La double artialisation 
Bernard Lassus. Grand Prix du Paysage 1997 
Textes de Bernard Lassus, John Dixon Hunt, Stephen Bann, Michel Conan, Lucius Burckhardt 
Jean-Louis Haquette : Le texte dans le paysage: reflexions sur la pratique de l’inscription dans le jardin paysager au XVIII° siècle 
Stanislaus Fung : Word and garden in Chinese essays of the Ming dynasty
Epistémologie
Philippe Nys : Le Paysage comme herméneutique 
Fabian Stech : La Vision du paysage selon Descartes
Arts
Sophie Cassagnes : Images et représentation mentale de la forêt médiévale 
Danièle Méaux : L’Univers en portefeuille: Maxime du Camp en Egypte 
André Le Vot : Paysages investis : Omniprésence du vert , dramaturgie du rouge 
Françoise Besson : Le Paysage américain, écriture de l’âme indienne dans la peinture autochtone 
Littérature 
Nicolas Flynn : Sublime visibility in Ann Radcliffe’s The Mysteries of Udolpho 
Malcom Andrews : The Mysteries of Udolpho and the changing picturesque 
Sylvie Crinquand : Le Paysage au fil des lettres : le voyage écossais de Keats 
Michel Erman : Les Romances sans paroles : une poétique du mouvement 
Penelope Sacks-Galey : Apollinaire: espace et paysage de signes 
Patricia Simonson : Death in the garden : painting and picturs in E. Waugh’s The Loved one. 
Véronique Dufief-Sanchez : Couleur de l’interdit et paysage du fantasme. J. P Daoust, Les cendres bleues 
Véronique Porteous : Kenneth White : Penser l’espace, écrire les lieux 
Aline Bergé : L’Arche du paysage : Le dragon apprivoisé de Philippe Jaccottet
Bibliographie
Aline Bergé : Le Paysage

INTERFACES Volume 10 – La Couleur parle

Arts
Dominique Désirat : De l’Image aux signes 
Nigel Saint : Speaking volumes: Poussin’s water colours 
Madeleine Pinault-Sorensen : Les mots de la palette 
Valerie Mainz : David’s Les Sabines and the colouring of history painting post-Thermidor
Littérature
Catherine Cusset : Le Pouvoir de l’image au siècle des Lumières 
Jürgen Siess : Le Tableau parlant selon Diderot. Les débuts d’une nouvelle conception esthétique 
Alexis Tadié : Nography and Iconography :Tristram Shandy and visual perception 
Jean Michel Rabaté : D’un pan de mur jaune à l’autre : Proust avec Twombly 
Jennifer Pap : Apollinaire and Delaunay: Colour, Writing and the World 
J.-C. Murat : J.G. Ballard et le Pop’Art
Idées
Pierre Lurbe : Imagination, Analogies et métaphores chez John Toland 
Marie-Odile Bernez : Images et métaphores dans The English malady de George Cheyne 
Jean Raynau : Le Symbolisme des couleurs
Medias
Michel Baridon : Palettes. Une visite à Alain Jaubert 
Kenneth Graham : Video in teaching and scholarship 
Dominique Ménager : Lisbon story de Wim Wnders. Cent ans de cinéma et après? 
Ann Piroelle : Communicating the visual world: the use of colour in fiction and film
Musicologie
Annick Fiaschi : Chromatisme et ethos des modes chez M. A. Charpentier 
L’Actualité bibliographiquepar Frédéric Ogée (Paris X)

INTERFACES Volume 9 (1996) – La Couleur parle

Introduction. Le colloque La Couleur parle (Châlon juin 1995)
Arts
Burattoni et Abrioux : Couleur, jardin, ville 
Bernard Lassus : La couleur apparence de l’objet et/ou fraction du paysage? 
Kenneth Hay : Unpacking the monochrome: some reflections on muteness in art
Littérature
Delia Gambelli : Métamorphoses de l’habit et figures du déguisement dans le Dom Juan de Molière 
Maurice Geracht : The Colour of transparency : writing urban space in Moll Flanders and A Journal of the Plague year 
Martine Jacques : Le Livre de Quatre couleurs et le Livre à la mode de L.A Carracioli
Laurent Châtel : Kaleidoscopic senses: landscape writing and the art of chiaroscuro in W. Beckford 
Liliane Louvel : The Oval Portait de Edgar Allan Poe ou la dernière touche 
Hélène Catsiapis : Le Rose et les teintes pastel dans les comédies anglaises contemporaines 
Penelope Galey : to re arrangingly bee cummings 
Valerie Deshoulières : Bleu comme une métaphore: la philosophie chromatique. de Cortazar dans Les Gagnants 
Anny Sadrin : Le cri de l’écarlate
Médias
Lise Andrié : Cela n’a rien à voir. L’image sonore à la radio 
Pascale Fauvet : Noises off and nothing on. To be or not to be according to Peter Bogdanovich 
Danièle Méaux : Couleur et Subversion du réalisme en photographie
Musicologie
Jeremy Thurlow : Colour and emotion in expressionist music and film
Résumés / Summaries

INTERFACES Volume 8 (1995) – Mélanges Henri Dieuzeide

Michel Baridon : Henri Dieuzeide 
Hélène Gantier : Henri Dieuzeide, lecture du passé, vision de l’avenir 
Anik Monory : Quelques instantanés d’Henri Dieuzeide 
Guy Arquembourg : Si le grain ne meurt
Henri Dieuzeide: Premiers repérages (conférence du 8 juin 1991)
La Transculturalité
Table ronde (Henri Dieuzeide, M.Gautier, H.Gantier, M.-M. Martinet, T.Tessier) 
Maurice Gautier : Transculturation, Eternel problème. 
Hélène Catsiapis : L’Image dans la comédie anglaise au 20° siècle 
Marie-Madeleine Martinet : L’Iconicité, modèle interprétatif de la transculturalité 
Michèle Triomphe : La Transculturalité dans les portraits de F. Bacon 
Thérèse Tessier : Une grande image transculturelle : Lord Byron 
Guy Leclercq : Le rire et le sourire d’Edward Lear 
Multimedia et didactique 
Jean Vaché : Des Laboratoires d’écriture informatisés… 
Jean-Pierre Charpy : Medium Multimedia et multimodalités 
Martine Imberty : Centre de ressources, espaces langues et multimedia 
Daniéle Méaux : La Photographie mode d’emploi 
Jean Pierre Balpe: Les nouveaux espaces du savoir 
Hervé Thily and M.J. O’Donoghue : Interactivity beyond belief 
Martine Vidal: Retour à Lagado : Parlez vous en trois dimensions? 
Pierre Lévy : E mail from Heraclitus, and reply 
Hélène Gantier : L’Innovation transculturelle : est-ce possible ? 
Pierre Noaro : Contre-plongées sur les nouvelles technologies de l’information et de la communication dans le système éducatif français

INTERFACES Volume 7 (1995)

217 pages 25 illustrations 150 F
Peinture
Olivier Meslay : A propos de l’exposition D’Outre-Manche au Louvre 
Anny Sadrin : John Martin – The Deluge 
Valerie Mainz : The sacrifice of Eleazar – catholic history of Jewish law at the time of the French Revolution
Littérature
Gilles Duval : Texte et illustration dans la littérature populaire des 18° et 19° siècles 
Sylvie Crinquand : Keats et le paysage : la lettre du 27 juin 1818 
Dorothée M Bonnigal : Fusing impact and image and firing them off together: Eudqra Welty’ short fiction 
Danièle Pitavy-Souques : Le voyageur de l’humanité : Eudora Welty photographe 
Judith Misrahi-Barak : Ecriture et imaginaire de l’enfance dans la littérature des Caraïbes
Langage
Alexis Tadié : L’Oeil et l’oreille : la théorie de la pasigraphie de Joseph de Maimieux
Médias
Geoffrey Goshgarian : Texte, Image, Meurtre : Vivre sa Vie et Le Portrait ovale 
Serge Ménager : Chris Hani : des funérailles comme révélateur médiatisé d’une société malade 
Nigel Saint : The Body’s contract or Realism’s revenge : Peter Greenaway’s The Belly of an Architect 
Jacques Gerstenkorn : Une performance rhétorique : le générique de The Draughtsman’s Contract

INTERFACES Volume 6 (1994) – Médias : entre fiction et réalité

Ann Piroëlle : Introduction
J.J. Boutaud : Médias : entre fiction et réalité
David Lodge : Adapting Nice Work for television
Médiations, représentations 
Terry Lewis : Autobiotelescopie 
Aurelio Savini : Documentaire et mise en scène : le dispositif d’interview 
Claude Jean Bertrand : De la fiction à la réaltié réelle 
Klaus Boeckmann : Considering the Fictional elements of reality 
Hans Herlinger : Narrational structure in children’s television in Germany 
Daniel Mercier : En butte au réel : le monde et sa représentation 
Ben Bachmair : A psychological and hermeneutical method to analyze TV fiction 
Milly Buonnano : The Novelist and the terrorist 
Maria Pia Pozzato : Les Niveaux fictionnels de la télévison italienne contemporaine 
Raphaelle Costa de Beauegard :”Clin d’oeil”. Les effets de réél à l’écran 
Lhotar Mikos : Perceiving reality as fiction : TV narratives as formations of fantasies 
Dieter Spanhel : The Use of the media by children and adolescents 
Mireille Lantéri : Les Amants du Tage de Joseph Kesel : l’adaptation 
Dan Mitchell : Media consumption in a changing world 
René Monnier : Le protocole spectatoriel 
Factions : fiction/réalité, quelles frontières? 
Gill Forbes : Death of a princess 
Sit Williams : Fiction and reality : the Making of Hostages 
Derek Paget : True and truer stories 
Damian Grant : The Novel standing at screens 4 and 5 : Salman Rushdie’s Satanic verses
Fiction/Réalité/Société
Roy Arms : The lessons of African film narrative 
Giovanni Becheloni : Mafia in the Italian media 
Su Braden : Televison for development : visions in Uganda 
Paul Löhr : Quality televison in children’s programmes 
Gareth Palmer : Watching subjects 
Mike Wetherill : France/Grande Bretagne/USA : options et fictions 
Sheena MacDonald : Journalism, reality and truth 
Ulrike Hanna Meinhof : Problems with representing social reality in text and image 
Jan Jagodzinski : Hollywood’s incorporation of alterity
Fiction et réalité dans le discours publicitaire
Michel Costantini : Yssatis, ou les limites de l’nterprétation 
Christian Comanzo : Pub : Réalité, fiction et mythe
Média et technologie
Martine Imberty : Vidéo et vidéo interactive dans l’enseignement des langues vivantes 
Malcom Le Grice : The Implications of digital systems for experimental film theory

INTERFACES Volume 5 (1994) – Théorie de la relation Image/Langage

Michel Baridon : Le colloque de Nice , Réflexions et enseignements
JWT Mitchell : Beyond comparison: Picture, text and method 
Noelle Batt : La Géométrie fractale : des concepts pour un nouvel imaginaire théorique 
John Dixon Hunt : Ekphrasis of the garden 
Jean Michel Rabaté : Le modernisme et la peinture : le cas de Gertrude Stein 
Gabriele Sprigath : La Relation Image/langage dans le discours des humanistes sur les arts visuels 
Guy Bourquin : Les représentations du langage : du figuratif au stylis&eacute.
Lucien Cherchi : L’Apport de l’image mentale à la signification linguistique 
Jean Rémy Lapaire : L’Image de l’autre dans l’échange énonciatif 
Jean Lavédrine : Grammaire, image et spectacle 
Roselyne Rey : Le Coeur en représentation : Etude des rapports ntre texte et représentation dans quelques ouvrages scientifiques du 18° siècle 
Marie Odile Bernez : Anatomy and Aesthetics : Gérard de Lairesse’s illustrations for Bidloo’s Anatomia humani corporis 
Michel Baridon : Théorisation de la relation Image/langage : où en est la bibliographie? 
Maurice Geracht : Henry James : the frame and the picture 
Helen Wagenheim : The Ut Pictura Poesis tradition the works of D. G. Rossetti 
Helen Whall : Hamlet and the manner of the miniature 

INTERFACES Volume 4 (1993) – Connaissance et création au siècle des Lumières Mélanges M. Baridon

Edité par Frédéric Ogée
Haydn Mason : Voltaire : the final years and Diderot 
Maurice Lévy : Boswell, Rousseau et Voltaire 
Michel Fuchs : Burke, Rousseau and Language 
Francis Haskell : The book that Gibbon did not write : the Medici and cultural history in the 18th century 
Martin Price : Looking backwards : Gibbon on Julian and Rienzi 
Jochen Schlobach : Siècle des Lumières et Aufklärung : mots, métaphores et concepts 
Corrado Rosso : L’Existentialisme optimiste de Louis de Beausobre 
Max Milner : Roman noir et théologie : à propos de la Confession d’un Pécheur justifié de J. Hogg 
John Dixon Hunt : Writing the English garden : Horace Walpole and the hisotriography of landscape architecture 
Erik A de Jong : Batavian arcady. Landscape gardening in late 18th century Holland as a Chapter in French-Dutch relationships 
Judith Colton : Raimondo di Sangro and the cappella San Severo : an Enlightenment shrine in Naples 
Pierre Georgel : Enfance et génie en 1775. Sur un tableau du peintre écossais David Allan 
Bibliographie de Michel Baridon

INTERFACES Volume 3 (1992) – Epistémologie

Noëlle Batt : Littéraure et cognition : vers une épistémocritique? 
Alexis Tadié : Le statut épistémologique des attitudes fictionnelles : approche linguistique 
Michel Baridon : Naissance du jardin anglais : géométrisation et dégéométrisation de l’image de la nature (1500-1800)
Linguistique
Jean Pierre Charpy : Flexible learning or the interaction between high technology and language learners 
Gilles Col : Modulation d’une valeur modale: l’opérateur Will à valeur de prédictabilité et l’aspect. 
Michel Ratié : Do, image d’un préconstruit 
Anthony Stenton : Les hypertextes pédagogiques 
Maurice A. Geracht : Incest : a graphic tale in Thackeray’s Pendennis 
Denise Bulckaen : Smollett et ses illustrateurs

INTERFACES Volume 2 (1992) Spécial Beckett – Intertextualités et psychanalyse

Jean Michel Rabaté : Introduction : Comment lire, comment dire Beckett
1 Intertextualité
Fabienne Garcier : Hypertexte dans More Pricks than Kicks 
Daniel Katz : Will in Overplus – a graphic look at Beckett’s w/horoscope 
Patrick McGuinness : From Maeterlinck to Beckett : the play as self-effacing artefact 
Laurence Lautissier : Lire Beckett avec Blanchot 
II Psychanalyse 
Ciaran Ross : Aspects du jeu dans l’oeuvre de Beckett <
Michel Bernard : Structure hystérique et obsessionnelle dans le discours beckettien 
Catharina Wulf : The Desire for an audience : a lacanian approach to Beckett’s late plays
Daniel Gunn : Listening to Beckett

INTERFACES Volume 1 (1991)

(160 pages 30 illustrations 90 francs)
Michel Baridon : Hogarth et le langage 
Françoise Albrecht : L’art du paysage chez Charlotte Smith 
Jean-Pierre Durix : La “chutnification” de la mémoire. – souvenir, histoire et mythe dans les nouvelles littératures anglophones 
Alan Shelston : Nell reconsidered : illustration scheme in The Old Curiosity Shop 
Michel Ratié : Anaphore : re-présentation d’un construit ou image d’un préconstruit 
Marie-Odile Bernez : Image de la maladie et image de la nature au XVIII° siècle : réflexions à parti d’un tableau de Hogarth 
William Ruddick : Painters, poets and the Grasmere landscape

 

Rédaction

  • Fondateur : Michel Baridon (Université de Bourgogne)
  • Directeurs de publication : François Brunet (directeur du LARCA, UMR 8225, Paris-Diderot), Agnès Collier (directrice de TIL, EA 4182, UBFC)
  • Directeurs : Sophie Aymes (UBFC), Maurice A. Geracht (Holy Cross)
  • Rédactrice en chef : Marie-Odile Bernez (UBFC)
  • Comité de rédaction : Carole Cambray (Paris-Diderot), Véronique Liard (UBFC), Fiona McMahon (UBFC), Christelle Serée-Chaussinand (UBFC), Brittain Smith (Holy Cross), Shannon Wells-Lassagne (UBFC)
  • Responsable d’Édition : Pamela Reponen (Holy Cross)
  • Responsable des recensions : Fiona McMahon (UBFC)
  • Trésorière & responsable de la distribution : Christelle Serée-Chaussinand (UBFC)

Comité scientifique :

  • Stephen Bann (University of Bristol, UK)
  • Catherine Bernard (Université Paris-Diderot, France)
  • Pascale Borrel (Université Rennes 2, France)
  • Johanna Drucker (UCLA, University of California, Los Angeles, USA)
  • Julie Grossman (Le Moyne University, USA)
  • John Dixon Hunt (University of Pennsylvania, USA)
  • Philippe Kaenel (UNIL, Université de Lausanne, Switzerland)
  • Liliane Louvel (Université de Poitiers, France)
  • Frédéric Ogée (Université Paris-Diderot, France)
  • Veronique Plesch (Colby College, USA)
  • Jean-Michel Rabaté (University of Pennsylvania, USA)
  • Gabriele Rippl (UNIBE, University of Bern, Switzerland)
  • Monique Tschofen (Ryerson University, Canada)

History

Interfaces was founded in 1991 by Michel Baridon and a group of scholars from the English department of the Université de Bourgogne in Dijon. Wishing to take into account the increasing importance and the new conditions of ‘visual culture’ in contemporary society, they wished to expand the scope and methods of their teaching by exploring the image / language relationship and nexus. In order to consider this relationship from the broadest possible angle, they opened the journal to interdisciplinary research, not only on the arts and literature but also on linguistics and epistemology.

The journal, which is bilingual (French / English), has benefited, from the outset, from the support of researchers from other institutions who approved its approach and its objectives, in particular Maurice Géracht, Professor of English literature at the College of the Holy Cross, Worcester, Massachusetts, USA, and Frédéric Ogée, Professor of Britosh literature and art history at Université Paris Diderot, and their two universities have supported the journal since the beginning and have become partners with the Université de Bourgogne to carry out and develop its activities.

Between 1995 and 2008, Interfaces was granted CNRS recognition (a status abandoned by CNRS in 2008).

In 2010, Interfaces received the Parnassus Award for Significant Editorial Achievement from The Council of Editors of Learned Journals. This competition solicits a single issue, published within the previous 3 years, that constitutes an unusually high realization of the belletristic journal’s mission in combination with application of the highest standards of “learned” editorial practice—understood to encompass editing for selection of high-quality content, compelling arrangement of contents, style, visual appeal and readability, etc.